tisdag 27 april 2010

Baksidan med hundägande

Ofta när jag går i skogen eller är i parker hittar jag hundbajspåsar slängda. Detta är fullkomligt obegripligt. Man är tillräckligt samvetsgrann att man tar upp bajset, men där räcker inte orken riktigt och man slänger påsen i naturen. Detta blir ju etter värre då en vanlig hundbajspåse tar flera år att kompostera. Med andra ord kommer den ligga där och stinka för andra förbipasserande.

Själv har jag också några försyndelser att erkänna tyvärr. Härom kvällen när jag och Stella var ute på promenad upptäckte jag att jag fått slut på hundbajspåsar. Därför försökte jag runda av promenaden och vända hemåt. Just då sätter sig Stella och bajsar framför en villa. Självklart kommer villans ägare ut på tomten. Jag fick panik, böjde mig ner och liksom filmade att jag plockade upp bajset i en påse, medan jag i verkligheten plockade några löv för att kamoflera bajset. Detta skäms jag för och jag hade faktiskt tankar på att gå tillbaks och ta upp bajset, men det rann liksom ut i sanden...

Hur som helst, nu har jag tagit in bajspåsar till webshopen som kan köpas och användas med mycket gott samvete. Påsarna bryts ned till 100 % i en kompost på 10-45 dagar beroende på komposteringsätt. Dessutom ”andas” Biobag vilket betyder att fukt kan avdunsta och låter innehållet torka. Det gör att avföringen inte luktar till skillnad mot i vanliga plastpåsar. Om något djur skulle råka äta BioBag så kan den smältas av djuret. Biobag är relativt tunn men trots det mycket hållbar och läcker inte. Dessa utmärkta bajspåsar hittar du här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar