söndag 25 april 2010

Skvallerkurs

I dag har jag varit hos Eva bodfält och lärt mig skvallra. Detta går ut på att hunden i stället för att dra iväg när den får syn på något spännande, titta upp på mig för att tala om att "nu ser jag ett rådjur". Då ska jag belöna rikligt och varierat och vara roligare än det där rådjuret. Det ska alltså löna sig för hunden att stanna upp ta ögonkontakt och få godis eller lek, istället för att jaga katter och rådjur. Knepet är att hitta på spännande belöningar. Det duger inte att bara ge lite torkad lever. Här krävs spännande leksaker, godisregn och andra överraskningar. Så fort man är tråkigt så lönar det sig inte att skvallra, och hunden kommer dra iväg mot roligare saker och därmed belöna sig själv. Detta är svårare än det låter. Stella är en hund som inte gärna tar ögonkontakt och kommer det något spännande så tvekar hon inte en tiondels sekund innan hon drar. Därför var detta en mycket prövande övning för oss. Men vi var duktiga och gjorde så gott vi kunde. Nu gäller det att fortsätta träna hemma. De andra hundarna var överlag följsamma och jag tyckte att de konstant gick och tittade på sina förare, så där var det idel beröm och lek. Däremot var stella väldigt duktig på teoripassen där hon låg och sov eller tuggade på något ben. Man får vara glad för det lilla. Nu är både jag och Stella förbi av trötthet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar